Δ. Νικολοπούλου: «Οι Πανελλαδικές και ο Καποδίστριας»

0

Ένας γιατρός σε μια κοινωνική συνάθροιση βομβαρδίζεται συνήθως από ερωτήσεις σχετικές με κάθε είδους νόσο. Ένας εκπαιδευτικός από ερωτήσεις μόνο σχετικές με τις «Πανελλαδικές»…

Γράφει η
Δήμητρα Γ. Νικολοπούλου στην έντυπη Fx-news Σεπτεμβρίου

Στα τόσα χρόνια που ασχολούμαι με την εκπαίδευση κανείς ποτέ δεν με ρώτησε π.χ. για τις όποιες νέες διδακτικές μεθόδους, για τα σχολικά αντικείμενα και βιβλία, για τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των σημερινών μαθητών, για την ανυπαρξία της τέχνης στο Λύκειο. Οι μόνες ερωτήσεις που δέχομαι αφορούν τα θέματα «που έπεσαν», τις προβλεπόμενες βάσεις, την εκάστοτε αλλαγή ή επικείμενη αλλαγή  στο σύστημα των εν λόγω εξετάσεων. Και είναι τόσες αυτές οι «αλλαγές», που θα έλεγε κανείς ότι είναι ιερό καθήκον κάθε Μεταπολιτευτικής Κυβέρνησης, ή καλύτερα κάθε Υπουργού Παιδείας, να εφαρμόσει ή έστω να εξαγγείλει και από μία. Αφού πρώτα, συνήθως, εξαγγείλει την …κατάργηση των εξετάσεων.

Θα ήταν, λοιπόν, αδιανόητο και η παρούσα Κυβέρνηση – που καταργεί μνημόνια – να μην καταργήσει, στα λόγια, κανά – δυο – τρεις φορές και τις Πανελλαδικές. Και εν τέλει να μην διαπιστώσει το ουτοπικό του πράγματος και να μην εξαγγείλει  νέες επικείμενες αλλαγές. Ο σημερινός μας μάλιστα Υπουργός κατέρριψε κάθε ρεκόρ, εξαγγέλλοντας προ μηνός μέσα στην ίδια εβδομάδα δύο πιθανές εκδοχές του νέου συστήματος, για να αναιρέσει και τις δύο μέχρι νεωτέρας, αφού για καιρό διερρήγνυε τα ιμάτιά του ότι οι εξετάσεις αυτές πρέπει να καταργηθούν, επειδή προκαλούν σφοδρό άγχος στα παιδιά και τους στερούν τα… ποτάκια τους. Αντιπαρέρχομαι τα περί ποτού στους ανηλίκους και προσυπογράφω τα περί άγχους. Αφενός όμως το άγχος με τις διπλές εξετάσεις, που οραματίστηκε ο Υπουργός, απλώς θα διπλασιαζόταν, κάτι που δεν μπορεί να αντιληφθεί κάποιος με βαριές περγαμηνές αλλά χωρίς ούτε μία ώρα διδακτική εμπειρία σε σχολική τάξη. Και τέτοιοι, λίγο-πολύ, υπήρξαν όλοι μας οι Υπουργοί. Θυμάμαι, π.χ. τις περιβόητες αλλαγές Αρσένη το ‘98. Τα εξεταζόμενα μαθήματα έφτασαν τα 14, με το σκεπτικό να περιοριστούν τα φροντιστήρια.  Ήταν, τελικά, τα χρόνια της εκρηκτικής άνθησης του κλάδου φυσικά, αφού στα φροντιστήρια διδάσκονταν μέχρι και θρησκευτικά!  Αφετέρου, το άγχος των μαθητών  δεν είναι προϊόν των εξετάσεων καθαυτών αλλά του συνόλου των κοινωνικών και εκπαιδευτικών συνθηκών. Και αυτές, βεβαίως είναι αλληλένδετες.

Ο Νεοέλληνας αγιοποίησε την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όχι όμως από ευγενική πνευματική φιλοδοξία αλλά από δυσανεξία στην χειρωνακτική εργασία. Και από ένα είδος πνευματικού νεοπλουτισμού, που παραμένει αμείωτος και στη νεόφτωχη πατρίδα. Δεν βλέπει την Πανεπιστημιακή παιδεία ως εσωτερικό πλουτισμό για τα παιδιά του και ως ηθικοποίηση αλλά ως… προσοντοποίηση. Το πτυχίο δεν είναι αυτάξιο αγαθό αλλά φετίχ, ανταλλάξιμο στην –έστω καταρρέουσα πια- αγορά εργασίας. Κατ’ επέκταση το σχολείο δεν είναι αγωγή ψυχών αλλά εργοτάξιο παραγωγής υποψηφίων φοιτητών. Έχει, πράγματι,  δίκιο και ο νυν Υπουργός να επισημαίνει ότι ολόκληρο το Λύκειο λειτουργεί σχεδόν μόνο ως προθάλαμος των εισαγωγικών εξετάσεων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, με φυσική συνέπεια την απαξίωση των γενικών γνώσεων και την απώλεια κάθε χαράς και δημιουργικότητας από τη σχολική ζωή. Και, ακόμη χειρότερα, την αποκαρδιωτική υποβάθμιση και των σχολικών απολυτηρίων και των πληθωριστικών πια πτυχίων. Δεκαετίες τα αναμασάμε αυτά.

Αλλά η λύση δεν είναι οι πειραματισμοί και οι αλλαγές μόνο στις όποιες  Πανελλαδικές! Έχει τόσο μεγάλη σημασία αν τα μαθήματα θα είναι πέντε ή τρία; Αν θα δεσμεύουμε τα παιδιά σε «Δέσμες» ή αν τα κατευθύνουμε σε  «Κατευθύνσεις» και «Προσανατολισμούς»; Σκοπός του σχολείου δεν είναι οι  όποιες εξετάσεις! Αλλαγή στην Παιδεία σημαίνει πρώτιστα να αλλάξει εκ βάθρων η χρησιμοθηρική της νοοτροπία. Να γίνει η σχολική τάξη σε όλες τις βαθμίδες χώρος και χαρά γνώσης και όχι διεκπεραίωσης αγγαρείας. Ο δάσκαλος να εμπνέει στοχασμό και να καλλιεργεί ήθος και όχι μόνο να μεταδίδει άνυδρα πληροφορίες. Να σφυρηλατεί ελεύθερους και ισχυρούς ανθρώπους, ικανούς να αντεπεξέλθουν στις πραγματικές ανάγκες της ζωής. Να θερμαίνει διά βίου ψυχές, όχι να παραγεμίζει με μιας χρήσεως γνώσεις κεφάλια. «Μορφωμένους θέλουμε. Όχι εγγραμμάτους», αγωνιούσε ο Παπαδιαμάντης. ( Έλα που ούτε εγγραμμάτους έχουμε σήμερα καν… Και δε σταματούν να το επιβεβαιώνουν και χείλη Πρωθυπουργικά και Δημάρχων, πτυχιούχων δε και  πολυπτυχιούχων.)

Προσβλέποντας στο μέλλον στην κατάργηση των Πανελλαδικών, οφείλουμε επειγόντως στο παρόν να μεριμνήσουμε κυρίως για κάτι που και θα περιορίσει τη νεοελληνική… Πανεπιστημιοθηρία και θα συμβάλλει στην υπέρβαση των οικονομικοκοινωνικών μας αδιεξόδων. Ίσως και στη δημιουργία πιο ευτυχισμένων ανθρώπων.  Τον ουσιαστικό, έγκαιρο και αποτελεσματικό ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ, που είναι απαράδεκτα απών από το ελληνικό σχολείο. Μια απουσία υπεύθυνη εν πολλοίς και για την ανεργία, την αστυφιλία, την στρεβλή δημοσιοϋπαλληλία, την όλη μας γενικά κακοδαιμονία. Αμφιβάλλω αν το μέσο ελληνόπουλο του γυμνασίου και λυκείου γνωρίζει καν σήμερα ότι υπάρχουν και πολλά άλλα επαγγέλματα εκτός από όσα υπόσχεται το περίφημο «μηχανογραφικό» , άντε και τα τηλεοπτικά «reality». Επαγγέλματα που θα μπορούσαν να ενισχύσουν την παραγωγή, να προβάλουν διεθνώς τη χώρα, και να χαρίσουν διέξοδο στα πραγματικά ταλέντα και κλίσεις του.  Αλλά, όχι! Το παιδάκι της κουμπάρας πέρασε ΑΕΙ. Πρέπει και το δικό μου με κάθε θυσία. Θυσία και του ίδιου του παιδιού μου εν ανάγκη…

Ο Καποδίστριας πριν δολοφονηθεί είχε ήδη κατασυκοφαντηθεί για πολλά. Μεταξύ αυτών και για τη δήθεν άρνησή του να ιδρύσει Πανεπιστήμιο. Σε ένα λαό κατά συντριπτική πλειοψηφία αναλφάβητο ! «Φωτοσβέστη» τον χαρακτήρισαν τότε κάποιοι ! Αυτόν, ο οποίος στα δύο μόλις χρόνια που κυβέρνησε επί των ερειπίων κατόρθωσε με επιμονή να θεμελιώσει στοιχειώδη και επαγγελματική εκπαίδευση, για να χτιστεί η ελεύθερη Ελλάδα πάνω σε στέρεες βάσεις. Σήμερα μόνον οι «βάσεις» των ΑΕΙ μας απασχολούν…

 Στις Δημοκρατίες δεν επιτρέπονται από μηχανής σωτήρες και μεσσίες. Αλλά κι αν εμφανιζόταν ένας από μηχανής Καποδίστριας, πολύ φοβούμαι, θα τον ξανασκοτώναμε.


  • Διαβάστε on-line την Fx-news Σεπτεμβρίου ΕΔΩ

Κυκλοφορεί ΔΩΡΕΑΝ στο σύνολο της πόλης από την Παρασκευή (23/09), το νέο τεύχος της έντυπης εφημερίδας Fx-news, με τίτλο στο πρώτο θέμα της:

«Άδεια, Αγιασμός και Οργασμός εργασιών για την «Αγιά Σοφιά»

Διαβάστε επίσης:

  • -Κανένα στοιχείο, άρα… «Πολιτική ΧΥΔΑΙΟΤΗΤΑ & ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑ», από τον Δήμαρχο κ. Άρη Βασιλόπουλο!
  • -«Απών» από συμβούλια και Δημότες ο Γιώργος Αράπογλου
  • -Η «σφραγισμένη» παιδική χαρά και τα «ανέξοδα» λόγια…
  • -«Τρύπια» πάλι η ΜΑΒΑ-ΡΕΝΟ…
  • -«Το ψέμα έχει κοντά ποδάρια, η συκοφαντία και η λάσπη όμως κανένα…»
  • -«Μνημειώδης» ομιλία υπέρ Βασιλόπουλου, μέλους… της αντιπολίτευσης!
  • – «Όποιος κατουράει στη… Θάλασσα το βρίσκει στο… αλάτι!!!»
  • -«Οι Πανελλαδικές και ο Καποδίστριας»
  • -«Τρέμουν μια συμμαχία των υγιών δυνάμεων» κ.α.

Η εφημερίδα μας μοιράζεται ΔΩΡΕΑΝ από το πρωί του Σαββάτου (13/05) στο σύνολο της πόλης.

Μπορείτε να την βρείτε επίσης στις παρακάτω επιχειρήσεις:

Προηγούμενο άρθροΠοιοι θα πάνε στον Άρη;;;
Επόμενο άρθρο«Πολιτική ΧΥΔΑΙΟΤΗΤΑ & ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑ»
Η εφημερίδα Fx-news, από το 2010 που ξεκίνησε ηλεκτρονικά και από το 2012 και σε έντυπη μηνιαία έκδοση, πρωτοστατεί στην ουσιαστική, αντικειμενική και άμεση ενημέρωση των δημοτών της Νέας Φιλαδέλφειας - Νέας Χαλκηδόνας και όχι μόνο! Επίσημο Μέλος του E-MEDIA: A.M. 12548.