της πόλης από την ευρωπαϊκή πλευρά του Βοσπόρου. Η Χαλκηδόνα είναι από τις πιο εξέχουσες περιοχές της Κωνσταντινούπολης, σε μια αστική και εμπορική περιοχή, με πολλά μπαρ, κινηματογράφους και βιβλιοπωλεία. Είναι το πολιτιστικό κέντρο της Πόλης
στο ανατολικό της τμήμα.
Η Χαλκηδόνα έγινε επαρχία το 1928, όταν αποσχίστηκε από την περιοχή Üsküdar. Επίσης, οι γειτονιές της İçerenköy, Μποστάντζι και Suadiye έχουν διαχωριστεί από την περιοχή της Kartal κατά το ίδιο έτος, και τελικά προσχώρησαν στην νεοσύστατη περιφέρεια της Χαλκηδόνας (Kadıköy). Επαρχίες γειτονικές της περιοχής είναι της Üsküdar στα βορειοδυτικά, Ümraniye προς τα βορειοανατολικά, Maltepe στα νοτιοανατολικά, και πέρα Kartal Maltepe.
Ο πληθυσμός της περιοχής Χαλκηδόνας, σύμφωνα με την απογραφή του 2007, είναι 509,282 και αποτελεί τον μεγαλύτερο δήμο από τους Δήμους που απαρτίζουν τον Μητροπολ. Δήμο της Κωνσταντινούπολης.
Είναι μια απο τις παλαιές περιοχές της Πόλης. Τα λείψανα που βρέθηκαν χρονολογούνται σε 5500-3500 Π.Χ. (περίοδος Chalcolithic) και βρέθηκαν έχουν στο ανάχωμα Fikirtepe. Η ανακάλυψη ευρημάτων όπως πέτρας, κόκαλου, κεραμικού, κοσμήματος και
χαλκού δείχνουν ότι έχει υπάρξει μια συνεχής ανθρώπινη παρουσία από τους προϊστορικούς χρόνους.
Η Χαλκηδόνα (Kadıköy) ήταν η πρώτη περιοχή που Έλληνες από τα Μέγαρα κατοίκησαν στο Βόσπορο, το 685 Π.Χ., μερικά έτη προτού ιδρυθεί το Βυζάντιο στην άλλη πλευρά του Βοσπόρου κατα το 667 Π.Χ. Το όνομα Χαλκηδόνα έγινε γνωστό ως «πόλη του τυφλού». Ο μύθος λέει ότι το Βυζάντιο ιδρύθηκε μετά από την προφητεία ότι, ένα μεγάλο αστικό κέντρο θα χτιζόταν «απέναντι από την πόλη του τυφλού (σημαίνοντας ότι οι άνθρωποι της Χαλκηδόνας πρέπει να είναι τυφλοί για να μην δουν την προφανή αξία της χερσονήσου στο χρυσό κέρατο ως φυσικό αμυντικό λιμάνι).
Ανέκαθεν η περιοχή συγκέντρωνε προοδευτικό κόσμο για τα τουρκικά δεδομένα.
Το Ελληνικό στοιχείο άρχισε να μειώνεται αισθητά ύστερα από τις απελάσεις των Ελληνικών διαβατηρίων το 1964, αφού εδώ φέρεται να υπήρξαν οι πιο πολλές οικογένειες που είχαν ελληνικά και τουρκικά διαβατήρια μαζί.
Το δεύτερο μεγαλύτερο σημείο συγκέντρωσης ελληνισμού στην Πόλη σήμερα
είναι το Kadıköy. Pέρα από εντυπωσιακές εκκλησίες (Αγία Τριάς, Αγ.
Ευφημία κλπ) θα βρούμε και έντονη πολιτιστική κίνηση και δρώμενα. Η Χαλκηδόνα σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο μεγάλα προάστια/δήμους εκτός του ιστορικού κέντρου της
Κων/πολης και παραδοσιακά διαθέτει την δεύτερη μεγαλύτερη συγκέντρωση του Ελληνικού στοιχείου στην ευρύτερη περιοχή. Σήμερα στην Χαλκηδόνα λειτουργούν ενώσεις και ελληνικοί / Ομογενειακοί σύλλογοι όπως ο σύλλογος κυριών Μοδίου καθώς και Ελληνικό (Μειονοτικό) Σχολείο με λιγοστούς -πλέον μαθητές.
Μπαχάριε
Το Μπαχάριε ανέκαθεν ήταν η καρδιά του ελληνισμού της περιοχής. Μάλιστα εδώ θα βρείτε την Αγία Τριάδα της Χαλκηδόνας η οποία βρίσκεται σε κεντρικό σημείο της περιοχής. Το αρχιτεκτονικό σχέδιο μοιάζει πολύ με αυτό της αντίστοιχης Αγίας Τριάδας στο Ταξίμ στην Ευρωπαϊκή ακτή και έχει ανακαινιστεί εκ βάθρων.
Αγία Ευφημία
Η Αγία Ευφημία βρίσκεται στο ιστορικό -παλαιό κέντρο της περιοχής. Το 1694, ο Μητροπολίτης Χαλκηδόνος πήρε την άδεια για την ανοικοδόμηση του ναού πάνω στα ερείπια του βυζαντινού ναού. Το έργο τότε χρηματοδοτήθηκε από τη Ρωσία
και τον ναό που έχτισαν τότε τον αφιέρωσαν στην Αγ. Ευφημία, παρθένο-μάρτυρα του τέταρτου αιώνα. Η εκκλησία επισκευάστηκε και άλλαξε μορφή στα τέλη του 1860.
Επίσης Παλιές ελληνικές γειτονιές είναι το Μόδι καθώς και πιο καινούριες όπως το Φαναράκι καθώς και το Καλαμίς, δίνουν σήμερα μια πιο μοντέρνα και Ευρωπαϊκή όψη στη περιοχή.
Η Χαλκηδόνα έχει το παλαιότερο μουσουλμανικό τέμενος στην Κωνσταντινούπολη, το οποίο χτίστηκε ένα σχεδόν αιώνα πριν από την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης το 1453.
– Συγκεντρώνει μεγάλο αριθμό μαγαζιών και επιχειρήσεων
που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
– Είναι η καρδιά της διασκέδασης στην Ασιατική ακτή της
Πόλης και έχει επίσης ακριβές αντικειμενικές αξίες.