Χρώμα στο γκρίζο της Αθήνας

0

assets_LARGE_t_420_54252789

Στην Πειραιώς βρίσκεται η τοιχογραφία του iNO, φωτογραφία της οποίας δημοσιεύτηκε στη διαδικτυακή έκδοση των «Los Angeles Times».

Χρώμα και προσωπικότητα στο απέραντο γκρίζο της πρωτεύουσας δίνουν οι δεκάδες τοιχογραφίες που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια σε κάθε γωνιά της πόλης από επώνυμους και ανώνυμους καλλιτέχνες

assets_LARGE_t_420_54252784

Οι καλλιτέχνες της ομάδας «Carpe Diem» Ners, Ozone, Senor και Scar έφτιαξαν την τοιχογραφία στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Παγκρατίου.

Η τέχνη που κάποτε αντιμετωπιζόταν με μεγάλη καχυποψία είναι πλέον αποδεκτή ως μια αυθεντική μορφή έκφρασης με δυνατότητα να αλλάξει την εικόνα της πόλης. Με θεματολογία που ποικίλλει από το σκληρά ρεαλιστικό στο απόλυτα φανταστικό και με χαρακτήρες από το μακρινό παρελθόν μέχρι το μέλλον που δεν έχει έρθει ακόμα οι τοιχογραφίες της Αθήνας τραβούν την προσοχή των περαστικών και κερδίζουν τον θαυμασμό τους.

Τα τελευταία χρόνια αυτό έχει γίνει αντιληπτό και από επίσημους φορείς όπως τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Παιδείας και ο δήμος Αθηναίων, οι οποίοι έκαναν, με ιδιαίτερη επιτυχία, πιλοτικά προγράμματα για την αισθητική αναβάθμιση κτιρίων της πρωτεύουσας. «Οι δημόσιοι φορείς είναι πλέον ανοιχτοί σε τέτοια προγράμματα αν είμαστε σε εποχές που οι πολιτιστικές δράσεις, ανάμεσα σε τόσες ανάγκες, δεν υποστηρίζονται» λέει στο «Εθνος» ο Kir, συντονιστής της ομάδας Urbanact (www.urbanact.gr), η οποία συμμετείχε σε αυτά τα πιλοτικά προγράμματα δημιουργώντας εξαιρετικής αισθητικής τοιχογραφίες.

Οι άνθρωποι που ζουν και εργάζονται στην Αθήνα θεωρούν ότι τα χρώματα και οι φιγούρες των τοιχογραφιών αναβαθμίζουν αισθητικά τις ταλαιπωρημένες γειτονιές του κέντρου. Η διαπίστωσή τους είναι ότι θαυμάζουν ένα ολοκληρωμένο έργο τέχνης εκεί που παλιά έβλεπαν απλά μουτζουρωμένους τοίχους. «Είναι πολύ όμορφη παρέμβαση και σίγουρα προτιμότερη από το να έρχεται ο κάθε ένας και να γράφει κουταμάρες στον τοίχο» λέει στο «Εθνος» ο Τάσος Μύλλερ για την τοιχογραφία που έχει δημιουργηθεί στο θέατρο «Εμπρός» στου Ψυρρή. «Αυτό που βλέπω ως θετικό είναι ότι ο κόσμος αναγνωρίζει αυτή την τοιχογραφία ως μια ποιοτική δουλειά.

Δημιουργήθηκε πριν από περίπου τέσσερις μήνες και κανένας δεν σκέφτηκε να γράψει κάτι επάνω της καταστρέφοντάς την» συμπληρώνει. Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Δημόγλου τονίζει ότι «είναι μια μορφή τέχνης η οποία ταιριάζει με την περιοχή. Θα ήθελα να δω κι άλλες τέτοιες δημιουργίες».

Μετά την αποδοχή που είχαν οι τοιχογραφίες στα κεντρικά σημεία, σειρά πήραν πολλά σχολεία της Αθήνας, τα οποία άλλαξαν πρόσωπο με τη δημιουργία τοιχογραφιών που μοιάζουν σαν να είναι βγαλμένες από την πιο ζωηρή παιδική φαντασία.

assets_LARGE_t_420_54252785

Στην πλατεία Ψυρρή βρίσκεται ένα ακόμα έργο της ομάδας «Carpe Diem» που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Δημόσιες Τοιχογραφίες – Ανάπλαση Ψυρρή»

Ο Kir λέει ότι «οι μαθητές είναι -παρόλο τον βομβαρδισμό της τηλεόρασης και των άλλων μέσων- αγνοί στο να προσλαμβάνουν το όμορφο, να το αποθηκεύουν μέσα τους σαν ενέργεια, ή ακόμη και σαν ανάμνηση, και όλα αυτά τους παρακινούν για δράση και για διεκδίκηση στο σήμερα και στο μέλλον. Αυτό που θέλουμε εμείς να προλάβουμε είναι να τονώσουμε τις φυσικές τους αισθήσεις για το όμορφο, για τον αλληλοσεβασμό και την επικοινωνία και τα θαμμένα εργαλεία τους και να τα σμιλέψουμε μέσα από μια δόση ελευθερίας χρωμάτων και έκφρασης ιδεών».

 

assets_LARGE_t_420_54252786

Στο πρόγραμμα «Ζωγραφίζοντας Σχολικά Κτίρια» εντάσσεται και το εμπνευσμένο από τους Beatles κίτρινο υποβρύχιο, το οποίο δημιουργήθηκε από τον Kez της ομάδας «Carpe Diem» σε δημοτικό σχολείο των Εξαρχείων.

Η τέχνη του δρόμου -και φυσικά οι τοιχογραφίες- δεν αντέχει, τις περισσότερες φορές, τη φθορά που προκαλεί ο χρόνος, τα στοιχεία της φύσης και ο άνθρωπος. Για τον Kir αυτό είναι αποδεκτό ως μέρος μιας φυσικής διαδικασίας. «Ακολουθεί τη ζωή, μας υπενθυμίζει το εφήμερο και της δικής μας ζωής και το ότι ίσως αυτό που αξίζει να μείνει και να αφοσιωνόμαστε σε αυτό είναι η στιγμή, σαν δύναμη, διάλογος και ενέργεια.

Art_and_public_space2

Το έργο του Πάνου Σκλαβενίτη «No Signal», στην Κριεζώτου 6 στο Κολωνάκι, πήρε το πρώτο βραβείο στο πλαίσιο της δράσης «Εικαστικές Παρεμβάσεις στον Δημόσιο Αστικό Χώρο, Ζωγραφική στις Τυφλές Οψεις των κτιρίων»

Αυτή η διαδικασία του εφήμερου είναι όμορφη γιατί δίνει τη δυνατότητα να επαναχρησιμοποιηθούν οι επιφάνειες με άλλη θεματική εκφράζοντας άλλες ανάγκες και ιδέες. Υπάρχουν βέβαια και κάποιες τοιχογραφίες που μπορούν να θεωρηθούν ορόσημα ή να εκπέμπουν ένα διαχρονικό μήνυμα αλλά αυτές είναι ελάχιστες και φυσικά θα ήταν όμορφο να διατηρηθούν. Αλλά συνήθως το κόστος υπερβαίνει το κόστος της σύνθεσης εκ νέου μιας τοιχογραφίας».

assets_LARGE_t_420_54252788

«Τέσσερις μήνες δεν το έχει πειράξει κανένας», λένε οι κάτοικοι για την τοιχογραφία που δημιουργήθηκε στην πόρτα του θεάτρου «Εμπρός», στην οδό Κατσικογιάννη 12 στου Ψυρρή

assets_LARGE_t_420_54252790

Το έργο του καλλιτέχνη Same84 της Urbanact στο Νοσοκομείο Παίδων «Αγία Σοφία» είναι χορηγία του συλλόγου «Φλόγα»

assets_LARGE_t_420_54252791

Η τοιχογραφία που δημιούργησε ο καλλιτέχνης Taxis της ομάδας «Carpe Diem» βρίσκεται στην οδό Αγαθάρχου 9 στου Ψυρρή

assets_LARGE_t_420_54252792

Ρεαλιστική απεικόνιση μάχης, η οποία δημιουργήθηκε από άγνωστο καλλιτέχνη και βρίσκεται στην οδό Εθνικής Αντιστάσεως στη Νέα Ιωνία

(ethnos.gr)

 

Προηγούμενο άρθροΒέρνερ Φον Ζίμενς (1816 – 1892)
Επόμενο άρθροΣεμινάρια ντοκιμαντέρ από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Η εφημερίδα Fx-news, από το 2010 που ξεκίνησε ηλεκτρονικά και από το 2012 και σε έντυπη μηνιαία έκδοση, πρωτοστατεί στην ουσιαστική, αντικειμενική και άμεση ενημέρωση των δημοτών της Νέας Φιλαδέλφειας - Νέας Χαλκηδόνας και όχι μόνο! Επίσημο Μέλος του E-MEDIA: A.M. 12548.